Warmia - Suwalszczyzna - Mazury w 9 dni

Wtorek, 27 lipca 2010 · dodano: 05.08.2010 | Komentarze 1

Warmia - Suwalszczyzna - Mazury

Dzień drugi

Rano budzę się niewyspany. Na drodze mokro (kałuże) bo w nocy padało. Dało mi to do myślenia bo dzisiaj, podobnie jak wczoraj, czekało mnie dużo jazdy terenowej. O siódmej opuszczam świetlicę w Kiwajnach i pół godziny później ruszam na trasę. Najpierw 2 km asfaltem do Galin. Teraz do lasu bardzo błotnistą drogą. Kałuże takie że zastanawiam się czy nie zdjąć butów. Z czasem robi się jednak lepiej. Początkowo fajne widoki zastępuje las. Pojawiają się też czaple i żurawie. Leśną dróżką jedzie się ciężko, jest dużo luźnego kamienia a od czasu do czasu bruk. W Sigajnach wyjeżdżam na dobrą, betonową drogę, która po kilometrze przechodzi w kiepski asfalt, ale generalnie nie jest źle. Jak do tej pory ruchu samochodowego zero. W Toprzynach wyjeżdżam na chwilę na drogę nr 511. Oczywiście bez samochodów. Potem drogą z betonowych płyt przez pola. Płyty po jakimś czasie znikają a ja wśród pól i sporego błota docieram do poprzecznej, piaszczystej drogi. Jadę w lewo i po chwili jestem w ... kopalni pasku. Na szczęście napotkany jegomość pozwala przejechać. Droga z płyt betonowych pokryta piaskiem nie jest tym za czym przepadają obciążeni sakwami rowerzyści ale skoro nie ma innego wyjścia... Na dodatek w Pierselach zaczęła się moja przygoda z trylinką. Po niej właśnie dojeżdżam do drogi nr 51. Tu miałem jechać ku granicy ale że w żadnej z mijanych miejscowości nie było (bądź był zamknięty) sklepu zdecydowałem się jechać do Bezledów licząc na to, że że w tej sporej przecież miejscowości sklep się znajdzie. Na szczęście był. Zrobiłem zakupy, wrzuciłem też coś na ząb i pojechałem dalej bardzo przyjemnymi i widokowymi drogami przez Głomno i Basze do wsi Łapkiejmy. Za Bezledami zaczyna też kropić więc siadam na przystankach żeby przeczekać. Deszcz na szczęście ustaje więc jadę dalej. Wokół jednak ciemnie chmury. 512 - tką jadę do Szczurkowa położonego tuż przy granicy. Prowadzi tam droga wyłożona drobną kostką granitową. Dojeżdżam do szlabanu granicznego (za nim metalowy płot) i z powrotem. Potem jadę wąskim asfaltem, raz lepszym, raz gorszym, częściowo tuż przy granicy do Ostrego Barda. Tu pytam o możliwość pokonania Łyny. Podobno w Stopkach jest prom. Kieruję się więc na Sępopol. W Stopkach owszem, prom jest ale jest to rodzaj katamaranu a gość nie pływa (a raczej pływa ale głównie na rosyjską stronę). Zresztą swego czasu był tam most ale zabrała go kra i teraz żeby pokonać Łynę (a to spora rzeka) trzeba jechać do Sępopola. Tak też robię. Jest to ładne miasteczka z potężnym kościołem. Potem znowu dobry asfalt aż do wsi Gierkiny. Tu się okazuje że żeby dojechać do Dobrzykowa trzeba wrócić kilka kilometrów. Nie mam takiego zwyczaju dlatego przepytałem solidnie miejscowego chłopaka i okazało się, że jest polna droga. Kiepska bo kiepska, ale jest. Oczywiście jadę i już po chwili przypomina mi się jazda w pszenicy z Anwi, Krzarą i Bugsem w Górach Opawskich. Tu mam to samo. Wreszcie wyjeżdżam na poprzeczny szuter i docieram nim do Momajn. Potem dalej do Mołtajn z potężnym kościołem. Gdy kończy się wieś kończy się też asfalt. Zaczyna się za to 6 km trylinki. Droga wiedzie wśród uprawnych pól. Jest przeuroczo. W Asunach jest Centrum Kultury Ukraińskiej wraz z Izbą Tradycji i ciekawy kościół. Trylinka kończy się w Świętym Kamieniu 2 km dalej. W Kałkach jest ładny pałac niestety bardzo zaniedbany. Na szczęście ktoś go odbudowuje, trwają prace remontowe. Super drogą wśród szpaleru drzew jadę do Brzeźnicy. Po drodze mijam most na Kanale Mazurskim. Za Brzeźnicą znowu kilka km tralinki. Przy drodze po prawej stary cmentarzyk. W Bajorach jest informacja o śluzie. Jadę. Tam dom a na podwórku impreza. Trochę przypadkiem się na nią załapałem. Okazuje się, że mieszka tam Ukrainiec, który przesiedlony został na te tereny w ramach "Akcji Wisła" w 1947 roku. Po pół godzinie udaje mi się wykpić i wyjechać (z zapasem wody mineralnej). Wracam na asfalt i trochę szutrem, trochę asfaltem docieram do Gui. Jadę obejrzeć kolejną śluzę na Kanale Mazurskim. Tam też znajduję kwaterę. Trzeba zrobić pranie.